Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013)

 

Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013)

Autoajakirja „Autorevüü“ (Авторевю) eksperdid testisid kahtteistkümmet 215/65 R16 mõõdus rehvimudelit.

215/65 R16 mõõdus rehvid on „crossover“’ite rehvide seas kõige levinumad, kusjuures paljud tootjad pakuvad kahte, vahel ka kolme mudelit — erineva „off-road“’i astmega. Et mitte ka ise selles mitmekesisuses takerduda, tutvustasime katsetuste programmiga rehvitootjaid, ja panime rehvide katseks väljavaliku taaga nende peale. Tootjate lähenemine osutus erinevaks. Pirelli näiteks leidis, et kõige paremini näitavad end avalikult maanteesõidule orienteeritud Scorpion Verde rehvid, kuigi Pirelli arsenalis on ka märksa “teravahambulisemad” Scorpion STR rehvid. Umbes sama teed läks ka Continental, kes esitas katsetele CrossContact UHP maanteerehvid. Michelini aga esindasid “teravahambulised” Latitude Cross väliskummid. Yokohama esitas uued Geolandar SUV universaalrehvid, Bridgestone ja Dunlop aga hoidusid meie ettepanekust kõrvale, mis ei saanud muidugi olla põhjuseks nende tootjate rehvide väljajätmisele  populaarsete rehvide testist – soetasime Bridgestone Dueler H/T 689 ja Dunlop Grandtreck AT3 rehvid.

Meil olid ka korea rehvid (Hankook DynaPro HP ja Kumho Solus KH17) ja vene rehvid (Viatti Bosco A/T, Amtel Cruise 4X4 ja Cordiant All-Terrain), kaheteistkümnendaks rehvikomplektiks olid aga need rehvid, mis pandi konveieril „jalga”  autole Renault Duster – Continental CrossContact LХ.

Paigaldame kõik väliskummid kergsulamist ratastele…, tasakaalustame… ja juba ongi meil käes esimesed tulemused! Kõige vähem tina kulus Hankooki, Kumho, Yokohama ja Amteli rehvide tasakaalustamisele, kõige rohkem aga vajasid Dunlop ja eriti Cordiant — peaaegu pool kilo raskusi rehvikomplekti kohta! Tegemist on nõndanimetatud rehvide massilise ebaühtluse näitajaga. On selge, et mida vähem raskusi kulus tasakaalustamisele, seda kvaliteetsemalt on rehv tehtud.

Asume märjal asfaldil läbiviidavate sõitude juurde. Alguses — pidurdus kiiruselt 80 km/h. Igal rehvikomplektil vähemalt kuus korda, vajutades pedaalidele maksimaalse jõuga (Duster on varustatud ABS-ga). Mõõdame peatumiseni läbitud tee, arvutame välja keskmise tulemuse ja tõdeme, et selle katsetuste parimatel, Pirelli rehvidel, jäi auto seisma 26,5 meetri järel, Dunlopi rehvidel auto aga peatus peaaegu kümme meetrit kaugemal.

Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013) Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013) Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013)
Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013) Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013) Autorevüüw: 215/65R16 mõõdus off-road rehvide test (2013)

Sama märg asfalt, aga teine ülesanne: määrata kindlaks, millisel suurimal kiirusel suudab katsetaja hoida autot mahamärgitud koridoris, mis matkib 35 meetrilise raadiusega pöörde kaart. See tähendab, et kui eelmises harjutuses hinnati rehvide haardumisomadusi märjal asfaldil pikisuunalisel liikumisel, siis praegu hinnatakse rehvide vastupidavusvõimet põiksuunalistele koormustele. Asetus on samasugune: parimad Pirelli, halvimad Dunlop.

Ja viimane “märg” harjutus — imiteerime möödasõitu ootamatult teele tekkinud takistusest. Selle testi tulemused kajastavad ka rehvide vastuvõtlikkust põiksuunalistele koormustele, sel korral on aga koormused dünaamiliselt muutuvad, nii suunalt kui absoluutsuuruselt. Ülesandeks on “kombata” manöövri puhta sooritamise maksimaalkiirust. Kui Pirelli rehvid lubasid meie katsetajal põigata takistusest kõrvale kiirusel 71,8 km/h, siis Dunlopi rehvidel auto hakkas mahamärgitud koridoridest välja vajuma kiirusel üle 66,5 km/h.

Nüüd aga avariipidurdus ja “teisaldamine”, kuid juba kuival asfaldil. Paigutus on sama, autsaideritele, Dunlopi rehvidele, jõudsid aga pidurdamisel lähedale vene rehvid Cordiant All-Terrain.

Kõige “kleepuvamad” rehvid osutusid ka kõige “kõvemateks” — Pirelli Scorpion Verde ja Continental CrossContact UHP. Halval teel on märksa meeldivam sõita Michelin Latitude Crossi rehvidel. Ka müra tekitavad need vähem kui teised. Täiesti mugavateks osutusid Continental CrossContact LX, Cordiant All-Terrain, Yokohama Geolandar SUV rehvid. Ärritust ei kutsu esile ka meie testi kõige mürarikkamad rehvid, Continental CrossContact UHP ja Pirelli Scorpion Verde.

Tuleme nüüd aga tulemuste juurde. Eeldasime, et sellise auto, nagu Renault Duster “keskmisel” omanikul kulub sõidule teedeta maastikul maksimaalselt 20% läbisõidust, siit ka „off-road“’i hinnete osakaal üldarvestuses. Ülejäänud 80% langeb asfaldi osaks, kusjuures suurt tähelepanu pöörasime turvalisusele märjal asfaldil. Selliste prioriteetide juures osutusid testi võitjateks Pirelli Scorpion Verde ja Continental CrossContact LX rehvid. Kusjuures, kui esimesi soovitame neile, kes sõidavad asfaldilt maha üliharva, siis teised on märksa universaalsemad. Neile, kellel sageli tuleb sõtkuda poris, on aga parimateks rehvideks Yokohama Geolandar SUV. Muuseas, meeldivalt üllatasid Nižnekamski Viatti Bosco A/T rehvid. Kui võtta arvesse nende hinda, siis on tegemist suurepärase variandiga

Allikas: Авторевю

 

1. Pirelli Scorpion Verde Hinne: 8,50

+ haardumisomadused märjal ja kuival asfaldil
+ juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

 

 

 

– läbivus
– käigu sujuvus
– müra

 

 

1. Continental ContiCrossContact LX Hinne: 8,50

+ juhitavus märjal ja kuival asfaldil
+ käigu sujuvus
+ akustiline mugavus

 

 

 

 

– kõrge hind
 3. Yokohama Geolandar SUV G055 
Hinne: 8,45

+ läbivus
+ käigu sujuvus
+ akustiline mugavus

 

 

 

 

– põiksuunalise haardumise omadused märjal asfaldil
4. Viatti Bosco A/T Hinne: 8,35

+ haardumisomadused märjal asfaldil
+ juhitavus kuival ja märjal asfaldil

 

 

 

 

– mugavuse ja läbivuse keskmised näitajad
5. Continental ContiCrossContact UHP Hinne: 8,25 

+ haardumisomadused märjal ja kuival asfaldil
+ juhitavus märjal asfaldil

 

 

 

 

– mugavus
– läbivus
– hind

 

 

6. Kumho Solus KH17 Hinne: 7,95

+ pidurdusomadused märjal ja kuival asfaldil
+ madal veeretakistus

 

 

 

– läbivus
7. Amtel Cruise 4×4 Hinne: 7,90

+ käigu sujuvus
+ auto tasakaalustatud käitumine märjal asfaldil
+ hind

 

 

 

 

– suurenenud veeretakistus
8. HankookDynapro HP RA23 Hinne: 7,85

+ pidurdusomadused kuival asfaldil

– haardumisomadused märjal asfaldil
9.  Michelin Latitude Cross 
Hinne: 7,85

+ käigu sujuvus
+ akustiline mugavus

 

 

 

 

– juhitavus märjal asfaldil
– pidurdusomadused kuival asfaldil

 

 

10. Cordiant All Terrain   Hinne: 7,70

+ käigu sujuvus
+ akustiline mugavus

 

 

 

 

– haardumisomadused ja juhitavus kuival asfaldil
– suur veeretakistus

 

 

11. Bridgestone Dueler H/T 689 Hinne: 7,10

+ käigu sujuvus
+ madal veeretakistus

 

 

 

 

– madalad haardumisomadused märjal ja kuival asfaldil
– juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

 

12.  Dunlop Grandtrek AT3 Hinne: 6,85

+ läbivus

– äärmiselt halvad haardumisomadused märjal ja kuival asfaldil
– juhitavus märjal ja kuival asfaldil