Tuulilasi: 205/55R16 talverehvide testid (2010)

Tuulilasi: 205/55R16 izmēra ziemas riepu testi (2010.gads) Soome autoajakirja Tuulilasi eksperdid on testinud seitset naastrehvi ja kahte frintsioonrehvi – ühed Euroopa tüüpi ja ühed Skandinaavia tüüpi. Kõik testitud rehvid kuuluvad Skandinaavia tüüpi kiiruseindeksi T hulka, st. neid saab kasutada kiirusel kuni 190 km/h. Euroopas mittetoodetud rehvidel kiirusindeksiga H (kuni 210 km/h). Uudiseks testis oli Continental ContiIceContact. Teised rehvid on juba tuntud, kuid võimalik, et muutused lihtsalt palja silmaga pole nähtavad. Sealhulgas olid muudetud Pirelli rehvid – nende läbimõõt on vähenenud, samuti veidi muudetud rehvi kuju.

Enne katset kõikidel rehvidel mõõdeti naastude väljaulatavat osa, kuna väljaulatava osa pikkus parandab haarduvuse jääl.  Sellepärast,  määrates tulemusi jääl, rehvinäite muudeti sõltuvalt naastude väljaulatusest – tootjad väidavad, et väljaulatuse muutus 0.1 mm võrra parandab haarduvuse 3% võrra – sellepärast kõigil testis osalevatel rehvidel on võrdsed "virtuaalsed" naastud väljaulatusega 1,2 mm.

Testiks valiti Seat Exeo, sest sel autol on hästi tasakaalustatud juhtimine ja valitud rehvisuurus on standard. Lisaks Seat stabiilsuskontrollisüsteemi saab välja lülitada, ja see on oluline tegur, kuna ESP ühtlustab erinevused rehvide vahel.

 

Kuidas testib Tuulilasi
 

1. koht 9.5 punkti

Nokian Hakkapeliitta 7
Nokian Hakkapeliitta 7

Nokian Hakkapeliitta 7 tagab parima haarduvuse jääl, kuid testides lumel juba enam ei ole liider, kuigi tagavad sõidu kontrollitavuse isegi haarduvuse kaotuse korral. Teisalt, Nokian ei avaldanud muljet oma külg haarduvusega ja selles valdkonnas saavutas vaid kuuenda koha. Testides stabiilsuses lörtsisel teel, Nokian oli kolmas, samuti kolmas katses märjal asfaldil. Juhitavus asfaldil sama, kui lumes ja jääl, st. kontroll auto üle ei kao. On väike ülijuhitavus.

2. koht 9+ punkti

Bridgestone Noranza 2 Evo
Bridgestone Noranza 2 Evo

Testidel jääl Bridgestone on paljuski sarnane Nokian. Väike ülijuhitavus ja piisavalt tugev haarduvus. Siiski pidurdab Bridgestone mitte nii tõhusalt, kui Nokian. Lumel ka Bridgestone tagab optimaalse haarduvuse, kuigi külglibisemine algab äkki, kusjuures tagumised rattad lähevad külglibisemisse. Märjal pinnal tulemused ei ole enam nii head, jälle võimalik  tagarataste külglibisemine.

2. koht 9+ punkti

Pirelli Winter Carving Edge
Pirelli Winter Carving Edge

Pirelli jagas teise koha Bridgestone´ga, st. nendega saab ohutult sõita nii lumes kui jääl, kuigi tuleb märkida, et Pirelli haarduvus jääl on veidi väiksem kui Bridgestone ja Nokian. Märjal asfaldil Pirelli tulemused on kõrgemad, kui teistel rehvidel ja hoolimata sellest, et pidurdusteekond oli pikem kui Nokian, üldkokkuvõttes nende juhitavus  oli parem. Reaktsioon rooli pööramisele tõuseb esile järjestusega isegi haarduvuse piiril. Seevastu Pirelli testidel lumes ja jääl kaotasid märkimisväärselt palju naaste – 42 esiteljel ja 62 tagumisel.

4. koht 9.0 punkti

Continental Conti Ice Contact
Continental Conti Ice Contact

Continental peamised nõrkused – kehv pidurdusvõime lumel ja kuival asfaldil, kuid siiski need rehvid kõige paremini reageerivad rooli keeramisele – väga kiiresti ja täpselt, sõltumata sõidustiilist. Jääl käitumine stabiilne ja ettearvatav, kuid lumes olukord muutub. Juhitavus on endiselt suurepärane, kuid libisemine võib tekkida ootamatult. Kuid isegi haarduvuse kaotamisel, kontrolli säilitamine auto üle ei ole raske. Märjal pinnal Continental´ist halvemini pidurdab ainult Bridgestone, kuid, vaatamata nõrgale haarduvusele,  eksperdid siiski andsid Continental´ile kõrge koha hea juhitavuse tõttu.

4. koht 9.0 punkti

Michelin X-Ice North
Michelin X-Ice North

Michelin Continental´iga jagasid neljandat kohta. Jääl rehvid, nagu alati, käitusid neutraalselt ja tuleks mainida vaid suhteliselt kiire pidurdusteekonna kasv temperatuuri tõusu korral. Sama olukord testides lumel, rehvid reageerivad hästi madalal kiirusel, kuid, lähenedes haarduvuse piirile, ilmneb ebapiisav juhitavus.

Siiski pärast libisemise alguse rehvid päris edukalt taastavad kontakti teega. Asfaldil juhitavus ei ole nii hea kui Continental´il, kuid käitumine on endiselt piisavalt stabiilne, isegi vaatamata suhteliselt nõrgale haarduvusele märjal pinnal.

6. koht 9- punkti

Gislaved Nord*Frost 5
Gislaved Nord Frost 5

Gislaved näitas mitte eriti kõrgeid tulemusi testidel jääl, kuid rehabiliteerisid end lumisel pinnal. Ebapiisav pöörduvus, kuid siiski väga tühine, mis võimaldas vähendada ringi läbimise aja ja muutis sõidu ohutumaks. Asfaldil Gislaved testitud rehvidest olid kõige tasakaalustatumad, kuigi olid võimalikud järsud külglibisemised kuival pinnal. Üldkokkuvõttes Gislaved hästi esitlesid end kõikidel aladel, välja arvatud testid jääl. Lisaks rehvid väga tõhusalt pidurdavad kuival asfaldil.

7. koht 8.5 punkti

Goodyear UltraGrip Extreme
Goodyear UltraGrip Extreme

Goodyear käitus sarnaselt Gislaved ja ka näitasid mitte eriti kõrgeid testi tulemusi jääl.  Rehvid aldid juhtivuse muutustele, mis oli ka üks madala hinnangu põhjuseks. Lumel Goodyear võib ka järsku libisema hakata  ja nendega auto sooritab laiemaid ringe, võrreldes teiste testitavate rehvidega. Kuival asfaldil Goodyear säilitab parema haarduvuse, mis parandab nii juhitavuse kui ka pidurdustõhususe. Libisemine, isegi kui see tekkib, on märkimisväärselt sujuv ja sama sujuvalt rehvid jälle leiavad haarduvuse teega.

7.5 punkti

Continental Conti Viking Contact 5 (Skandināvijas tipa)
Continental Conti Viking Contact 5

Rehvid on välja töötatud spetsiaalselt lumes sõitmiseks, seega näidanud vastavalt ennast ka nendel katsetel, kuid jääl nende haarduvus on märgatavalt nõrgem kui naastrehvidel.  Kuid siiski rehvid võimaldav piisavalt kiirest raja läbimise. Märjal asfaldil on haarduvus halvem kui naastrehvidel, kuid pehme kummisegu ei võimalda kõrgeid hindeid kuival pinnal. Olgu kuidas on, välja arvatud puudulik pöördumine, suvetingimustes muid ebameeldivaid üllatusi ei esinenud.

6.5 punkti

Continental Conti Winter Contact TS830 (Eiropas tipa)
Continental Conti Winter Contact TS830

Need rehvid kõige parimini käitusid kuival ja märjal asfaldil, kuid jääl ja lumes nendega saab sõita ainult väikesel kiirusel, sest suurenedes kiirusel, algavad tõsised probleemid. See kehtib eriti haardumisel kiirendamisel või pidurdamise ajal. Talve tingimustel juhitavus on väga madal ja pidurdusteekond ohtlikult pikk. Lisaks, temperatuuril muutudes,  pidurdustõhusus muutub tunduvalt.  Lõplik järeldus on see, et rehve ei saa kasutada tõesti külma kliimaga piirkondades.